divendres, 21 d’octubre del 2022

Presentació de la novel·la "El silenci trencat" al Micalet

Deia Herman Melville que, quan escrivia, per molt que volguera mantenir-se en la rectitud de la línia narrativa, de vegades no podia resistir desviar-se'n per a contar altres coses que ell creia que podien vindre al cas. Doncs, ja vos dic que alguna cosa així passarà avui perquè Maluy i jo ens coneixem de fa tants anys i hem col·laborat en tants projectes relacionats amb la literatura que és difícil no fer cotextos.

Gràcies a tot el públic per vindre i gràcies de nou a la S.C. El Micalet per acollir un acte literari més.

 


 

Com sabeu, i és ben evident, em dispose a parlar de la quarta novel·la de Maluy Benet, publicada per NPQ Editores. Abans, però, vos parlaré de l'autora, a qui agraïsc que haja tornat a confiar en mi per a presentar-li un altre llibre.

Maluy Benet va nàixer a València. Ha dut a terme diverses activitats (ja en parlarem al llarg d'aquesta trobada) entre les quals l'escriptura i la fotografia han estat sempre les seues grans passions.

Com estem parlant de llibres, he de començar contant que Maluy va organitzar un taller d’escriptura amb el professor Josep Figuerola. D’aquesta activitat naix el llibre Llançar-se a escriure (1989), mètode, diguem-ne, o guia que un parell d'anys més tard de ser publicat vam fer servir per a escriure Hostes, novel·la de la qual som autores Maluy, Pilar Monerri i jo mateixa amb dos autors: Ismael Vallès i Vicent Mateo. No afegisc més detalls perquè sé que a Maluy li agrada molt parlar-ne i segur que ho farà també aquesta  vesprada.

Publica les novel·les Els visitants de Mont-virolat, L’últim paradís, Missatge en un rellotge i Un café sol. També escriu molts relats, la majoria dels quals són guardonats.

Ha sigut membre del jurat de diversos concursos literaris, com ara Les irreals omegues, Samaruc, Sambori, la Universitat de València, etc. Entre tots ells m'agrada destacar el premi literari de l'Hospital la Fe.

Ha fet estades a residències d'escriptura, també a l'estranger, ha assistit a diversos congressos, cursos, etc. Ha col·laborat i col·labora en revistes com Papers, Perspectiva Escolar, Saó, Abalorio, etc.

Maluy és membre de l'AELC i del Pen Club.

Crec que ha quedat clar com s'involucra en tots els àmbits literaris i el seu afany per continuar sempre aprenent.

Com a mestra, a la seua tornada de Barcelona, on va viure i treballar uns quants anys i on assisteix a l'Escola de Mestres Rosa Sensat, impulsa ací a València activitats pedagògiques com l’Escola d’Estiu del País Valencià i l’Institut Pedagògic.

Junt amb un altre grup de mestres crea, el 1975, l’Escola les Carolines. Davant la inexistència de textos escolars en valencià, l’editorial Barcanova encarrega a un equip de docents, del qual Maluy forma part, l’edició de llibres de llenguatge per a l’ensenyament. Tot això ho explica Maluy en un altre llibre anys després, quan l'escola fa 25 anys: Un passeig sentimental per l’Escola les Carolines.

També és traductora, primerament en aquell aleshores il·lusionant Gabinet d’Ús i Ensenyament del Valencià i més tard al Gabinet del conseller d'Educació. Ja havia deixat l'etapa de l'ensenyament.

També és intèrpret jurada: està habilitada per al castellà, el català i l'anglès, en qualsevol direcció i combinació.

Ha fet d'actriu del grup de teatre  El Gresol, del teatre El Micalet, amb l’obra Dones, flors i pitances, amb text de Maria Aurèlia Capmany, actuació compartida amb Merxe Banyuls. Temps després entrà en el Grup 49 dirigit pel  dramaturg Manuel Molins. Portaren La dansa de vetlatori per tot el País Valencià.

Tanque aquest recorregut per les facetes de la nostra autora, amb la seua altra passió, la fotografia.

Com a fotògrafa, ha assistit a diferents cursos de fotografia, com ara Fotoperiodismo y trabajo de autor, impartit per Jose Manuel Navia; Curs de fotografia digital, per Neus Saavedra; Safari fotogràfic a Tanzània, per Antonio Liébana, etc. Ha col·laborat en la realització del llibre de fotografia La Comunitat Valenciana, de Cristopher Makos, i en l’exposició de Sebastião Salgado a la Biennal de València.

Des de l’any 2006 ha unit la literatura i la fotografia en l’exposició Presències, on recull mirades i veus de l’Àfrica negra, que ha exposat a diverses sales del País Valencià.

A banda, com que és una gran dibuixanta, ha creat un apartat al seu web per a mostrar els seus dibuixos. Visiteu-los. www.maluy-benet.com.

I ara, anem a la novel·la.

Les dues-centes cinquanta-dos pàgines del text de la novel·la van seguides d'unes fitxes que informen de les diferents famílies que donen vida a la història que ens ofereix Maluy Benet, des de finals del segle XIX a 1979. A continuació, encara tenim una explicació de com es va fer la novel·la, els agraïments i la bibliografia, una documentació ben extensa.  Molt interessant açò últim. L'autora ens regala píndoles d'informació històrica que ajuden a situar les accions en el temps i a comprendre millor tant els personatges com les seues decisions, on els esdeveniments polítics, especialment la Guerra Civil i la postguerra espanyoles ho embolcallen tot. Però eixes informacions només són presents en la mesura en què impliquen la vida de les persones que poblen l'Arbecs, la localitat inventada. Deixe a l'autora la decisió de desvetlar-ne el misteri.

Jo voldria, Maluy, que en la teua intervenció ens parlares de tota la documentació que has fet servir perquè parles de la formació del Port de Sagunt, dels interrogatoris de la Guàrdia Civil, dels arxius policials, de la fugida dels republicans del port d'Alacant, dels agrupaments dels maquis, de la transformació del llit del Túria, etc. Unes dades repartides elegantment al llarg del relat, sense recórrer als peus de pàgina o annexos i que no cansen mai atés que l'autora, amb gran habilitat narrativa, no ens deixa perdre el fil.

Estem davant d'una novel·la amb molts elements de l'univers Benet: la plaça de Santa Úrsula, els gats, les mares cruels, els canvis de localitat, els abandons familiars, les morts, etc.

He dit plaça de Santa Úrsula. Ara faré un cotext o una desviació Melville: Hostes comença en eixa plaça.

 

La història és aparentment senzilla: Eduard Fauquet, un home ja retirat, veu al diari la foto d'un indigent mort al llit del Túria. Li resulta familiar, li sona la cara, però és incapaç de posar-li nom. Amb l'ajut d'un dels seus fills, el que treballa de periodista, porta a cap una investigació fins a arribar al desenllaç. Açò, que passa a 1979, ens retrotrau a finals del segle XIX, des d'on Maluy Benet comença a presentar-nos els personatges i els fets. Ens mostra unes famílies pobres que han de sobreviure amb el gran esforç de treballar en situació de misèria, fregant l'esclavitud. Sol haver-hi un fill o dos que han de deixar els seus per a buscar-se la vida en un altre lloc o són deixats al si d'alguna altra família que els pot alimentar.

Tot això amb alguns trets d'humor i també de novel·la de suspens.

Maluy Benet presenta aquest patiment de la pobresa extrema junt al patiment de la repressió social i religiosa. Vindrà la república, la guerra i la postguerra. Els personatges inicials van donant pas a les generacions següents. Amb una gran solvència narrativa, l'autora va relacionant les famílies i els familiars i va creant un món molt interessant del qual, actualment, s'ha de continuar parlant a fi que quede fixada la memòria del que la falta de llibertats comporta. Avui encara és molt necessari ja que tenim el perill d'involució de la mà de formacions polítiques que s'aprofiten de les regles democràtiques per a ocultar les intencions repressores. Ho fan sarcàsticament en nom de la llibertat.

 

La novel·la s'escau i, supose, naix de l'interés de Maluy per explicar la guerra i la postguerra. En Missatge en un rellotge ja ens parla d'eixe període històric. En canvi en L'últim paradís i Un cafè sol tracta altres temes, treballa uns altres tipus de personatges i ens porta a altres indrets.

En definitiva, El silenci trencat és una novel·la coral, de bon llegir, que fa recordar moltes coses passades en la majoria de les nostres famílies, que refresca aspectes de la història recent i que et deixa el bon sabor de la superació personal i del perdó.

València, S. C. El Micalet.

18 d'octubre de 2022

2 comentaris:

  1. Interesantísima reseña, Dolors. Maluy es un referente de la lengua, la cultura y la escuela valenciana, una persona entrañable. Desconocía su faceta como actriz. Precisamente este año los Premios de la Crítica de la Comunidad Valenciana han otorgado un premio extraordinario a Manuel Molins por toda su trayectoria, y citaron la obra La danza del vetlatori. ¡Y yo sin saber que Maluy intervino en ella por toda la comunitat! Felicidades a Maluy por tantos y tan diversos intereses que, al final, se concluyen en uno: el amor por la memoria y la cultura valenciana.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias a ti, Isabel, por tus palabras. Ciertamente Maluy Benet es una mujer polifacética que nunca se cansa de aprender. Un abrazo.

      Elimina