dijous, 13 de maig del 2021

Estudio en escarlata

Durant una conversa amb la meua admirada i estimada Maika Barceiro*, em va dir que en el grup de lectura en què ella participa estaven llegint Estudio en escarlata, d'Arthur Conan Doyle. Com que jo tot just acabava de llegir Canto jo i la muntanya balla, d'Irene Solà, i no havia decidit  encara quin altre llibre agafar, vaig anar immediatament a la biblioteca a demanar un exemplar d'aquesta


novel·la curta de l'escocés. Vaig tenir molta sort perquè em van prestar una edició de gran interés. És la de la portada que teniu ací damunt. Es tracta d'un llibre de la col·lecció <Tus libros>, d'Ediciones Generales Anaya, amb traducció d'Armando Lázaro Ros (1886-1962) i il·lustracions de Geo Hutchinson, un il·lustrador anglés que va treballar a Londres les dues últimes dècades del segle XIX.

Però no s'ha acabat la cosa. A banda d'una bibliografia completa d'A. C. Doyle, el llibre conté un brillant apèndix de Juan José Millás en què ens informa de tot allò que envoltava l'època de l'autor: història, política, filosofia,  biografia,  estudis,  treballs, interessos, etc. És a dir, tot el que necessitem per a mamprendre l'obra amb bona cosa d'informació i comprendre millor la novel·la. Per exemple, una part important n'és la història dels mormons i la fundació de Salt Lake City. Sabem que l'escocés era un gran devot de la novel·la històrica, que és allò que ell realment volia escriure, però la fama de Holmes i Watson va fer que els seus editors no el deixaren abandonar les novel·les detectivesques per a poder dedicar-se plenament a la Història. 

Abans de tenir a les mans Estudio en escarlata, que és la novel·la amb que Conan Doyle ens dóna a conéixer Holmes i Watson, havia llegit Cuentos de médicos y militares, relats que, junt amb els d'Horacio Quiroga, són els que més he disfrutat. No és d'estranyar doncs que, quan vaig anar a la bilbioteca a tornar Estudio en escarlata, demanara un altre llibre del mateix autor. Vaig elegir Els gos dels Baskerville. De nou la sort va fer aparició pel que fa a l'edició. Bromera també acompanya el text amb pròleg i notes de Josep Franco. Insuperable l'autor de  Sueca!

------------------------------

M'agrada molt trobar edicions curioses. De fet fa uns anys vaig escriure sobre la troballa de Casanova, de Stefan Zweig. Ho podeu llegir a aquest enllaç del web d'Intersindical Cultura.

----------------------------------------------

* No puc acabar este text sense parlar de Maika. Ho faig amb font més menuda perquè a ella aquestes lloances no li agraden. Vam coincidir durant uns anys treballant en el mateix edifici. El primer record que tinc d'ella és quan vingué a vendre'm paperetes de loteria a favor de la lluita contra l'amiant. Ens vam trobar en alguna ocasió més per qüestions sindicals. Totes dues vam canviar de treball i passat un temps ens retrobàrem en les activitats culturals de la Intersindical Valenciana. Li he demanat informació concreta sobre la seua vida perquè m'agradaria escriure sobre ella. Aquestes dones lluitadores imprescindibles i discretes no poden quedar en la ignorància de la ciutadania. He dit amiant, he dit sindicalisme però s'hi ha d'afegir altres lluites: el feminisme, la cultura, els drets de les persones discapacitades, el moviment veinal... Un exemple, un gran exemple.

4 comentaris:

  1. Respostes
    1. Moltes gràcies. Venint d'un lletraferit i gran lector com tu és molt d'agrair.

      Elimina
  2. Em sembla també força interessant!M'encanta!

    ResponElimina
    Respostes
    1. El cas, Vicent, és fer tot el possible a favor de la lectura, amb humilitat però amb fervor. Gràcies per visitar el blog.

      Elimina