divendres, 17 de març del 2023

Judes

Fa uns dies, mirant  Twitter, vaig trobar la publicació de David Ortega en què preguntava, com una mena d'enquesta privada, quantes de les persones que el llegim te relació amb Soria: pare, mare, avi, àvia, marit, muller, etc. Sorprén la quantitat de persones vinculades a esta província castellana (ho podeu consultar a @Daviddcoba).

Em va fer gràcia perquè vaig entendre que la pretensió de l'autor era valorar la seua terra, manifestar-hi el seu amor. A més, la meua iaia Joaquina era de Judes (sospite que ara és un poble buit). Vaig contestar l'enquesta i el vaig felicitar per la iniciativa.

Se'm van moure els records, els pocs records. La meua iaia paterna, Joaquina, era de Judes i sa mare es deia Quiteria. Això és tot a banda que farà uns vint anys Ismael i jo vam visitar el poble mentre viatjàvem per aquells topants. Què hi vam trobar? Un bar, unes poquetes cases i una esglesieta. No res.

Però em vaig posar a buscar més informació de la meua iaia. Com? Preguntant als meus germans. L'única cosa que vaig traure en clar és el cognom de los señores, Rodrigáñez, la família on s'havia posat a servir Joaquina, la major de cinc germans i una germana, amb els que es va traslladar a Madrid després de la mort dels pares, gràcies a una dona, el nom de la qual no hem pogut recordar, també de Judes i que ja treballava en la casa dels Rodrigáñez. Eixe és el cognom, l'única pista.

Internet. Google. Dos informacions. Un Rodrigáñez que es dedica al cinema i una Rodrigáñez que ha fet un llibre sobre la maternitat. 

I ara la casualitat: la meua filla, que es dedica al cinema, havia comprat eixe llibre, el que apareix en la imatge ací al costat.

No sé si seré capaç de recordar el nom de la dona que es va emportar a Madrid no només a la meua iaia i la caterva de criatures sinó també altres joves per millorar les seus vides posant-les en amo. M'agradaria, m'agradaria molt, saber el seu nom i retre-li un donatge per tot el que va fer. Per exemple, va ensenyar a llegir i escriure a totes les serventes de la casa i totes tenien la mateixa lletra. Heroïcitats femenines de principis del segle XX.

----------------------------------

13 de maig de 2023

Gaspara, es deia Gaspara! La tia Gaspara. Com ho he sabut? Doncs, mentre passàvem uns dies a Estepona, el meu marit va consultar un mapa i em va dir que la partida on estàvem es deia La Gaspara. I em va vindre el record.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada