En passar la frontera
alemanya, aproximadament a l’altura de Cottbus, les primeres impressions que
ofereix Polònia són per a fer marxa enrere i no em referisc als parcs naturals
de la zona, de gran bellesa. Parle de la desaparició de l'autopista, de la misèria
dels venedors de baies, de l'estat deplorable de la carretera, de les persones
que anuncien allotjaments, de les prostitutes, de les obres aparentment
abandonades en alguns trams... pobresa i manca d'infraestructures. Fa pena
pensar que una frontera que ha donat tants maldecaps diplomàtics, com ara la
declaració d'inviolabilitat de 1990, no haja estat contemplada des del punt de
vista de la millora de les condicions de vida de les persones.
Aviat entràrem a
Silèsia, una província austríaca que Prússia s’annexionà el 1740 —fet que
començà a escalfar els motors de la més tard dita Guerra dels Set Anys— i
que ha passat per les mans de diversos amos. Paràrem a Częstochowa, el santuari
de la marededéu, destí de molts devots catòlics (imagine que turistes com nosaltres també) de tot arreu i que amb l'adveniment de Joan Pau II esdevingué una mescla
de Vaticà, Fàtima, Comillas i Lourdes. Ni la meua amiga Isabel Pla ni l'amiga
de la meua filla, Katarzyna Dominiak (totes dues ens van fer una llista amb
recomanacions), m'havien advertit contra aquest punt de pelegrinatge. M'arribà
a fer por veure la gent agenollada, resant amb un fervor malaltís fent-se colps
de pit,; l'obscenitat de les parades venent tota mena d'articles; la veneració a
Joan Pau II... i parlen dels fonamentalistes islàmics... i temen les mesquites....
Això però va ser el primer avís: al llarg de tot Polònia ens trobaríem unes
manifestacions desbordants de catolicisme. A qualsevol racó de qualsevol ciutat
o poble, hi ha una figura, una fotografia, una estampa del papa polonés. Sembla
que ja l'han fet sant, que no necessiten els tràmits vaticans. Solament en una
parròquia, una, vam veure un retrat de Ratzinger, el nou papa, tímidament enganxada
al tauler d'avisos.
El cas és que no en vam fugir perquè després de
quaranta-vuit hores de pluja, havia eixit el sol i feia una temperatura molt
adequada per a llavar i eixugar la roba. Ens va costar una miqueta trobar el
càmping: és un poble molt menut enfollit pels allaus de visitants amb autocars,
cotxes i tota mena de vehicles que necessiten aparcar. A tot aquest embolic
mòbil s'ha d'afegir les paradetes, la majoria de les quals entrebanquen, quan
no impedeixen, el pas per qualsevol carrer. Per fi, una dona molt amable ens va
fer seguir-la i arribàrem al càmping. Mentre el meu marit condueix molt pendent
del cotxe guia, jo vaig observant la gran quantitat de monges i de capellans
que hi ha pertot. Tots els carrers tenen noms de sants o de cardenals. Finalment,
ens vam poder asseure a la nostra parcel·la. Era un càmping molt gran i amb
molta ombra. Sentíem cants religiosos. Vaig parar atenció i vaig arribar a la
conclusió que eixe espai tan ben conservat devia haver sigut una casa de
colònies i que havien habilitat una certa extensió per a acampar tot i que
encara mantenien els edificis per a allotjar grups nombrosos de persones, probablement en pelegrinatge per a visitar la mare-de-déu negra.
Nota: Aquest viatge va tindre lloc l’estiu de 2005.
Enhorabona pel teu treball. Salutacions .
ResponEliminaGràcies, Maria. Ets una fidel seguidora, així dóna gust!
EliminaQuan era molt jove vaig anar a Llíria el dia de la festa de Sant Miquel. A banda de comprar un dels típics gaiatos, vaig veure com algunes persones pujaven agenollades tot el tossal fins al santuari, en el qual, en temps antics, es va guardar una ploma de l'ala de Sant Miquel!
ResponEliminaSí, sí, no estem molt lluny de tot això: l'escala santa, les processons dels pobles... i si passem a parlar de les relíquies, no acabaríem.
Elimina