Isak Dinesen, nom literari de l’aventurera baronessa danesa Karen
Blixen, ens conta en un dels seus relats que, quan la primavera es retardava i
el fred hivernal s’allargava massa, el Sund –el braç de mar que separa la
península escandinava de Dinamarca– es gelava i deixava incomunicades les
costes sueca i danesa. Els vaixells, com explica Jules Verne en la novel·la Una hivernada als gels, no
poden trencar el glaç. Encara pitjor: el glaç pot trencar els vaixells de fusta
en una mena d’abraçada mortal.
Actualment,
en els nostres dies, el Sund ja no es glaça a causa dels efectes del canvi
climàtic i el consegüent augment de la temperatura de l’aigua de la mar, que n'evita la congelació. Però encara que el Sund és gelara en aquests moments
les costes de l’un i de l’altre país no quedarien incomunicades per mar: tenim
el recurs del pont que uneix Copenhaguen amb Malmö, és a dir, Dinamarca amb
Suècia. En la imatge, presa d'internet, podeu veure el pont des de Dinamarca,
quan el tram soterrani ix a la superfície de l’illa artificial construïda ex professo.
Recordareu que en la Geografia de segon de Batxillerat de fa dècades,
estudiàvem els estrets Kattegat, Skagerrak i Sund.
Vaig tenir l’oportunitat de passar el pont del Sund tan sols una setmana després de la inauguració, en juliol de 2000, i puc assegurar que és molt emotiu iniciar el trajecte a Copenhaguen a través d'un túnel submarí per a eixir, als pocs quilòmetres, de nou a la superfície i trobar-se sobre un pont de tirants que es recolza en una illa artificial abans d'acabar en terres sueques. Durant la travessia per la part oberta, és a dir, a l’aire lliure, tenia la mar a dreta i a esquerra o, per dir-ho en termes mariners, a estribord i a babord, i em creia un ocell que planava sobre l’aigua. Vaig somiar durant setze quilòmetres. Aquest pont no és el més llarg dels existents, però ha sigut el més difícil de construir, fins la seua data, per les característiques del corrent, no oblidem que estem parlant de les aigües que intercanvien el mar Bàltic i el mar del Nord, sotmeses a greus tempestes que, encara avui en dia, interrompen la navegació durant l’hivern.
He tingut la sensació de passar pel pont del Sund mentre llegia la teua descripció. Caldrà apuntar-lo en la llista dels llocs a visitar.
ResponEliminaSí, especialment per a anar a Noruega, un territori que no cansa mai. Gràcies.
EliminaQuina meravella, no m'ha calgut el pont! Només un enllaç m'ha dut de Dinamarca a Suècia.
ResponEliminaCom sempre, un text ben interessant.
És molt bonic, sí. Veurem si aquest estiu el tornem a passar. Gràcies per la teua visita.
EliminaL'escrit em recorda la primera vegada que vam passar el pont i les altres dues que, uns anys més tard el vam tornar a passar. El text de Dolors em permet enllaçar també amb l'experiència concreta del pont i els paisatges naturals i urbans que vam veure.
ResponEliminaEl paper de les evoacions.
EliminaCom és habitual en la teua prosa, la poesia es filtra i l`envaeix. Certament la bellessa no té pàtria, està per onsevalla. El teu relat és una incitació a conèixer el pont del Sund.
ResponEliminaGràcies, Pura, estaria bé passar-lo de nou i anar no només a Noruega, sinó també detenir-nos a Suècia i anar a Lund, a Upsala, a la capital... Un viatge a fer i a repetir.
Elimina