Mentre reordenava els prestatges de la biblioteca, m’han caigut del volum Los crímenes de la rosa blanca els tiquets d’entrada al museu Mauritshuis, de L'Haia. Una cosa tan ximple (que caiguen uns paperets d’un llibre) m’ha fet venir un munt de pensaments i records. Primer, el fet que m’haguera endut a Holanda una novel·la escrita per un autor anglès sobre un fet de la història d’Anglaterra. Però tot seguit he recordat que es tracta d’un regal que em va fer poc abans del viatge a Holanda Javier Villar, un company del treball. Probablement l’agafí com a agraïment. Segon, que hi ha tres tiquets (dos d’adults i un d’estudiant) perquè va ser l’any que la nostra filla se’ns va afegir a Amsterdam provinent d’Elgoibar, on havia format part d’un camp de treball, per a acompanyar-nos la resta del viatge. Tercer, els pseudònims dels escriptors. Alguns, com Miquel Desclot, fan servir sempre el mateix pseudònim, però està el cas de Paul Doherty, que n’ha fet servir diversos, d’home i de dona, com ara el de Michael Clynes, que és el que apareix a la portada del llibre d’on han caigut les entrades. Finalment, el record més important: el de La jove de la perla. Ja he escrit en aquestes pàgines que és un dels quadres que més m’agraden. Qui el conega per les reproduccions ha d’esperar a veure el quadre original per a gaudir de tota la bellesa imaginable. La jove model té una mirada que t’atrapa de tal manera que arriba a impedir-te abandonar la sala on està exposada, una sala menuda i íntima, com quasi totes les del museu. Quan he anat a posar els tiquets a l’àlbum corresponent he vist la foto que Beatriu ens va fer a l’eixida del Mauritshuis a son pare i a mi —amb la cremallera dels impermeables passada fins a dalt a causa del fred i de la pluja— i de la qual el nostre amic i director de cinema Francesc Betriu va dir que era excel·lent i molt holandesa per com havia captat la llum. Es veu que la meua filla ja apuntava maneres amb la càmera a la mà.
València, 2 de maig de 2008
Publicat al periòdic El Punt el 8 de juny de 2008
Foto: L’Haia, 21 d’agost de 2002 (autora: Beatriu Vallès)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada